Kamis, 06 Januari 2011

akhlaq terpuji

Akhlaq Mahmudah
sebagaimana kita ketahui bahwa Allah SWT mengutus para Rasul antara lain untuk menjadi suri teladan yang baik (uswatun hasanah), yaitu untuk mengajarkan budi pekerti (akhlak) yang luhur. Rasulullah SAW pernah bersabda : “Aku diutus semata-mata untuk menyempurnakan budi pekerti yang luhur.” (HR. Ahmad). Akhlak yang dicontohkan oleh Nabi Muhammad SAW ini disebut akhlak mahmudah (akhlak yang terpuji) yang tentu saja harus kita teladani, kita harus memiliki akhlak yang mahmudah ini dan menjadikannya sebagai penghias hidup kita.

Sebagai seorang muslim,kita haruslah memiliki sifat2 mahmudah antaranya :
a.      Sabar
Sabar ialah kesanggupan seseorang menahan dan mengawal perasaan dr sifat2 mazmumah (tercela).

b.      Syukur
Syukur ialah menyatakan penghargaan atau terima kasih atas apa kebaikan yg diterima.

c.       Amanah
Amanah ialah satu sifat yg boleh dipercayai dan jujur apabila diminta untuk menyampaikan atau mengerjakan sesuatu pekerjaan.

d.      Tawakkal
Tawakkal ialah menyerah natijah atau sesuatu perkara kepada Allah S.W.T setelah berusaha sedaya upaya melakukannya.


e.      Tawaduk
Tawaduk ialah satu sifat tidak merasa bangga, tinggi diri dan sombong atas kelebihan yg ada pd dirinya dan tidak memandang rendah keatas kekurangan dan kelemahan orang lain.
f.        Ikhlas dan benar
ialah mukmin yang sentiasa membersihkan amalannya dinamakan orang yang benar ikhlas. Setiap amalan ibadah atau pekerjaan agama hendaklah dilaksanakan dengan ikhlas hati, ihsan kepada Allah dengan sebenar-benar ibadah seolahnya Allah berada dihadapan kita.
g.      Mahabbah (cinta Allah dan Rasul)
ialah kasih seorang mukmin kepada Allah dan RasulNya melebihi segala yang lain. Melahirkan jiwa insan yang benar-benar cintakan agama dan rela mengorban dirinya ke jalan Allah.
h.      Takut Allah
ialah seorang muslim itu mengenali zat Allah melalui mengenal sifat-sifat Allah dan mempunyai jiwa yang takut akan melakukan perkara dosa atau perkara yang dilarang oleh Islam.
i.        Zuhud
ialah satu corak kehidupan insane mukmin yang mengekang jiwadaripada segala rupa kesenangan dunia sambil berusaha meninggalkan semua perkara yang tidak baik.


j.        Taubah
ialah keazaman untuk meninggalkan segala kesalahan dan dosa-dosa besar, melalui jalan ilmu, penyesalan dan niat untuk tidak mengulanginya (taubat Nasuha).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar